lördag 7 november 2009

30 km i centrum
Ingen tredje bilbro
Jag gillar Centerpartiets förslag att göra väg 27 trefilig förbi Värnamo över Lagan. Centerpartiet ser det som en lösning istället för en tredje bilbro inne i Värnamo centrum. Jag håller helt och hållet med de förståndiga centerpartisterna; vi ska inte ha en tredje bilbro inne i stan. Det vore förödande för centrummiljön.
Folkpartisten Håkan Andersson är ju en ivrig förespråkare för en centrumbro till och det är bara attt tacksamt notera att den borgerliga alliansen inte är överens i denna fråga.
Men även om Vägverket inte omgående bygger om väg 27 så kan man ju redan nu köra där. Man måste inte köra genom stan för att ta sig mellan östra och västra Värnamo.
Ska vi ha fler broar inne i centrum, och det är jag inte motståndare till, så ska det vara gång- och cykelbroar.
Jag tycker att centrum ska vara en plats som det är lätt att röra sig i för människor. Man ska kunna köra med bil in i stan, men på fotgängares och cyklisters villkor. Fotgängare och cyklister borde i alla lägen ha företräde inne i centrum.
Jag har motionerat om 30 km i tim inne i stan. Tyvärr fick jag inte med mig övriga fullmäktigeledamöter.
Men på sikt blir det nog så.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: