lördag 21 november 2009

Kommunledningen
gillar inte graffiti
Unga graffitiutövare i Värnamo har varit i kontakt med mig. De vill ha en legal plats att måla på.
- Kan vi inte få en plats på Gummifabriken? har de undrat.
Ingen dum idé, tycker jag. Kommunchefen Mats Hoppe har utrett min motion men han ger tummen ner.
"Graffiti är en omstridd verksamhet", menar han.
Han hävdar att det har gjorts försök i andra kommuner att erbjuda graffitimålare särskilda ytor i hopp om att saneringskostnaderna skulle minska. Han kommer fram till att erfarenheterna är nedslående, att legal graffiti leder till ökad illegal graffiti.
När jag berättar för trettonårige T, hängiven graffitimålare bosatt i Värnamo, hur kommunledningen ser på hans aktiviteter blir han nedslagen.
- De gubbarna vet ju typ ingenting.
Han åker regelbundet med kompisar till Växjö och Jönköping för att måla, ibland händer det att någon åker till Göteborg.
På de platserna finns legala ytor för graffitimålare.
- Vi målar inte illegalt bara för det. Vi behöver något ställe att vara på, säger T.
Jag tycker att kommunchefens resonemang är inskränkt. Han borde uppmuntra graffitimålarna till legala aktiviteter istället.
Värnamo Boxningsklubbs ungdomar går väl inte ut och slår ner folk på gatan bara för att de tränar på sitt gym? Boxarna får kommunens stöd. Varför kan inte graffitimålarna få det?
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: