måndag 23 november 2009

Mer pengar
till städning
Den dagliga städningen är inte lika viktig i dag som den var tidigare, har jag fått höra från verksamheten på Värnamo sjukhus. Jag har skrivit om det tidigare.
Men det stämmer inte hävdar chefen för serviceenheten på sjukhuset. Han medger att färre personer städar men att de gör det effektivare.
En konsult som varit inkopplad menar dessutom att det finns mera att göra. Ytterligare effektiviseringar kan åstadkommas. Städpersonalen klagar men ledningen känner sig pressad att strama upp rutinerna ännu mera.
Det hänger ett hot över verksamheten att om inte kostnaderna sjunker så står privata entreprenörer beredda att ta över.
- Vi anpassar oss till branschens besparingskrav, säger man på sjukhusets serviceenhet.
Städbranschen är en tuff bransch och det förekommer tveksamma metoder för att vinna upphandlingar. Jag tycker att vi ska slå vakt om en välorganiserad sjukhusstädning i landstingets regi. De signaler vi sänder ut när vi skär ner på städanslaget är inte bra.
De borgerliga partierna i landstinget skär ner med fem miljoner kronor. I Vänsterpartiet vill vi snarare lägga mer pengar på en effektiv städning. Rena vårdlokaler är en väldigt viktig del av vården.
Men en intressant sak jag fick lära mig när jag träffade serviceenheten är att all sjukhusstädning inte sköts av ordinarie städpersonal.
Operationssalarna städas av särskilt hygienutbildade undersköterskor. Men de i sin tur hör inte till samma team som opererande kirurg. Kirurgen kommer med egen personal.
Ett sjukhus är en komplicerad apparat.
Svante Olson, landstingsledamot,
Vänsterpartiet, Värnamo

1 kommentar:

SN sa...

Heja Svante!
Läser din blogg då och då. Du är alltid lika positiv till allt ...