onsdag 18 november 2009

Håkan hånar mig
Jag har lagt många förslag i kommunfullmäktige, men jag får inte gehör för dem. Det är inte så konstigt. Vänsterpartiet tillhör oppositionen. Vi har inte makten. De borgerliga partierna, Centerpartiet, Moderaterna, Kristdemokraterna och Folkpartiet, är tillsammans större än Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
De borgerliga partierna röstar för sina egna förslag. Vänsterförslag röster de emot. Och de borgerliga vinner förstås. Det är de som har makten.
För detta hånar Håkan Andersson mig. Han skriver i VN (17/11) att jag "hittills inte fått igenom så mycket som ett kommatecken" av mina förslag.
Varför gör han så? Håkans parti har lika många mandat i kommunfullmäktige som mitt parti, två, men han tillhör majoriteten. Därför får han vara med och bestämma. Det får inte mitt parti, för vi tillhör minoriteten.
Jag tycker Håkan Andersson ska sluta att håna mig och mitt parti. Efter nästa val kanske positionerna är ombytta. Om Socialdemokraterna lyckas ta två mandat till och Vänsterpartiet lika många, så är det vi som får majoritet.
Då får Håkan Andersson inte mycket att säga till om, men jag ska inte håna honom för det.
Svante Olson
Vänsterpartiet

Inga kommentarer: