tisdag 3 november 2009

Varför blir Backlund
så indignerad?
Landstingsrådet Rune Backlund, C, gillar inte att jag har invändningar mot vårdvalssystemet som införs i vårt landsting nästa år. "Fel Svante, friska går inte före sjuka" står det i rubriken för hans insändare i VN (2/11).
Jag har nämligen citerat en läkare från läkarförbundet som var seminarieföreläsare vid den femte nationella prioriteringskonferensen i Malmö nyligen. Jag var där tillsammans med landstingets Värnamoutskott.
Läkaren var inbjuden att berätta om sina erfarenheter av vårdval där det redan har införts.
Han konstaterade att med det nya vårdvalet har det blivit svårare att prioritera patienter med stora kroniska behov. Andra patientgrupper går före.
- Vi tar hellre hand om friska patienter än sjuka, sa läkaren.
Vanliga förkylningar prioriteras och multisjuka kommer i andra hand.
Detta noterade jag och berättade om i Värnamo Nyheter.
Det är anmärkningsvärt att Rune Backlund blir så indignerad när jag citerar en föreläsare på en stor konferens med sjukvårdspolitiker och tjänstemän från hela landet närvarande.
Vi var där för att lyssna, lära och diskutera.
Hur det blir i vårt landsting när vårdval införs får vi väl se.
Jag befarar dock att det kommer att förstärka de tendenser som finns redan i dag, nämlingen att personer med bra utbildning och goda inkomster får bättre vård än personer med låg utbildning och låga inkomster.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: