söndag 8 november 2009

Moskén i Värnamo
Det är inte så många, utom muslimerna förstås, som vet att det finns en moské i Värnamo. Det är det gula trähuset, snett under Viadukten, det handlar om.
Jag gick förbi det i lördags när jag varit upp och tittat på barnaktiviteterna på Stadsbiblioteket.
Jag går in och kollar hur det är där, tänkte jag.
Det var fullt med ungdomar utanför och ännu flera innanför. Jag fick ta av mig skorna i entrén och sedan blev jag visad runt av imamen och hans assistent.
Assistenten berättade att fredagen är den stora dagen i moskén. Då är det fredagsbön mitt på dan. Väldigt viktig för troende muslimer. Men så många kan inte komma eftersom svenska arbetstider inte är anpassade för muslimers bön.
När jag hälsade på var det fullt av ungdomar i undervisningsrummet. I bönerummet finns inga möbler, bara orientaliska mattor. I ett hörn finns en trappa med räcke. Där brukar imamen stå när han talar till församlingen och leder bönen.
Precis som i vilket församlingshem som helst var köket belamrat med rader av termosar.
Det var bra stämning i huset och väldigt mycket aktiviteter med ungdomarna när jag hälsade på, men det är trångt i huset och jag förstår att imamen och hans assistent drömmer om större lokaler. Församlingen har runt 1.400 medlemmar.
Passa på och hälsa på i det gula huset när ni går förbi. Man blir väl mottagen.
Svante Olson

Inga kommentarer: