torsdag 12 november 2009

Mer städning
på sjukhuset!
Jag gillar verkligen Värnamo sjukhus. Jag trivs där när jag kommer på besök. Det är fräscht och snyggt. Men vissa saker oroar mig. Det är det här med städning, ventilation och hygien. Jag vet till exempel att det är lite si och så med ventilationen på operationssalarna. Det är inte bra.
Ändå är det en väldig drive när det gäller patientsäkerhet och kampanjen rena händer har verkligen slagit igenom.
Oroande infektioner har dock förekommit och vill det sig illa kan sådana utbrott sluta med rena katastrofen.
Värnamo sjukhus har ingen infektionsklinik och det är lätt hänt att patienter som borde legat på en infektionsklinik hamnar fel.
Situationen blir inte bättre av att Landstinget sparar på städarbetet. Det handlar om stora summor som ska sparas in. Grundläggande hygienrutiner har ändrats radikalt. Sjukhusstädningen var mera strikt organiserad tidigare. Det skulle vara rent. Samma krav ställs inte idag.
Underhållet på fastigheterna är tipp-topp men den dagliga städningen är inte lika viktig. Det är tänket det handlar om. Man tror att man klarar hygienen med handsprit och antibiotika.
Det där vill jag ändra på.
Landstinget ska inte spara på städningen. Det är en livsviktig del av verksamheten på ett modernt och välskött sjukhus.
Mer professionell städning, inte mindre!
Svante Olson, landstingsledamot,
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: