lördag 20 februari 2010

För och emot kärnkraft
Vänsterpartisten Hans-Olof Carlsson, Bor, gillar inte vindkraft. Jag är också vänsterpartist och tycker att vindkraft är ett bra komplement för energiförsörjningen. Nu har Hans-Olof och jag råkat i luven på varandra eftersom jag i en insändare i VN uttryckt mig oklart. Jag skrev att en majoritet av medlemmarna är för vindkraft. Det gjorde jag sedan Hans-Olof i en tidigare insändare dömt ut vindkraft.
Vid ett av våra styrelsemöten i den lokala partiföreningen i Värnamo uttrycktes oro över Hans-Olofs inlägg. Det hävdades att folk kunde få intryck av att Vänsterpartiet i Värnamo var motståndare till vindkraft.
"Du måste skriva ett inlägg och tala om att vi är för vindkraft", sas det. Beslut fattades och är protokollfört om att jag skulle göra det.
Det är alltså majoriteten av lokalföreningens styrelse som är för vindkraft. Vi har förstås inte gått ut i övriga landet för att höra hur samtliga medlemmar i Vänsterpartiet ställer sig till vindkraften.
Dock är jag övertygad om att en majoritet av dem gillar vindkraft.
Hans-Olof skriver i VN (20/2) att Sverige inte behöver vindkraften för att klara elförsörjningen på ett miljövänligt sätt.
Det finns modern kärnkraft som borde byggas ut, hävdar han.
Det är en förfärlig slutsats, tycker jag.
Kärnkraften är den giftigaste och farligaste energiformen vi har idag. Avfallsfrågan är fortfarande inte löst. Vi ska förvara avfallet i 100000 år på ett säkert sätt. Det ska borras ner i berggrunden. Det är vansinne.
Och händer en olycka blir det som i Tjernobyl. Där kan man fortfarande inte röra sig. Inte på hundra år.
Jämfört med kärnkraft är till och med orenade kolkraftverk att föredra.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: