måndag 22 februari 2010

Jag har ingen makt
men vill gärna ha!
Björn Lindström skriver i VN (22/2) att jag som landstingspolitiker inte gjort ett skvatt när det gäller bristen på läkare.
Och han är jättearg på mig för att jag inte tycker att en landstingsanställd kirurg ska extraknäcka på sin frus privata vårdcentral när den öppnar i Gislaved i juni. Hennes vårdcentral kommer ju att konkurrera med landstingets vårdcentral i Gislaved.
Jag menar att man som anställd ska vara lojal mot sin arbetsgivare och inte jobba för konkurrenten.
Men nu är det så att jag har ingen makt. Som vänsterpartist tillhör jag minoriteten i landstinget. Det är de borgerliga partierna som har makten. Det är de som bestämmer. Det är de som har infört det nya vårdvalssystemet, det är deras beslut som leder till de konsekvenser vi nu ser.
Vänsterpartiet har varit mycket tydligt i landstinget om hur vi ser på det nya vårdvalet. Det har retat de borgerliga partierna så till den milda grad att vi till och med utestängts från information.
Vi vill att sjukvården ska bedrivas i offentlig regi. Nu får vi istället se hur de borgerliga partierna river ner organisationen. Landstingsanställd personal kommer att bli övertalig, landstingets lokaler och maskiner kan komma att stå outnyttjade.
Det är skattebetalarnas pengar som på det här sättet slösas bort.
Det tycker jag är sorgligt. Vinner vi valet ska vi bromsa de borgerliga partiernas utförsäljning av den offentliga sjukvården.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: