onsdag 10 februari 2010

Oklart om Värnamobadet
För en tid sedan läste vi i tidningarna att det nedläggningshotade Värnamobadet (utomhusbassängen vid sjukhuset) var räddat, i alla fall över sommaren. Det påstods att tillsynsmyndigheten gjort klartecken för ytterligare en säsong.
Tidigare har det sagts att renovering av badet är nödvändig, med bland annat installation av nytt reningsverk.
Landstingsfastigheter äger anläggningen och kommunen har hyrt den. Kommun och landsting har tvistat om vem som ska betala för renoveringen.
Men nu var stridsyxan nedgrävd. Kommun och landsting var överens om att badet skulle vara öppet även nu till sommaren.
Men jag sitter med i fritidsnämnden och det är fritidsnämnden som har Värnamobadet på sitt bord.
När vi diskuterade läget vid senaste sammanträdet blev i alla fall jag förvirrad. Vem ska betala för att badet hålls öppet i sommar? Ingen verkar veta.
Det är kommunstyrelsen som har förhandlat med landstinget så jag ringde upp Hans-Göran Johansson, C, kommunstyrelsens ordförande.
Hur blir det med Värnamobadet i sommar? undrade jag.
"Helt klart att det ska vara öppet", svarade Hans-Göran. "Samma hyra som har gällt tidigare gäller även i år".
Vem ska betala då? undrade jag. Fritidsnämnden eller kommunstyrelsen?
Det är ju noga det där med nämnders och styrelsers budgetar i dessa besparingstider.
"Det har vi rett ut med förvaltningschefen och ordföranden i fritidsnämnden", svarade Hans-Göran Johansson.
Mer ville han inte säga.
Jag hoppas att vi kan lita på Hans-Göran, att Värnamobadet verkligen är öppet i sommar.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: