tisdag 2 februari 2010

Örfilar är ingen bra metod
Jag är rädd för att äldre människors reaktion på örfilarna i Värnamo Folkets Park kommer att skada parken på sikt.
"Fler örfilar gav applåder" stod det i rubriken i Värnamo Nyheter efter tidningens paneldebatt. Det är sorgligt.
Mannen som utdelat de två örfilarna hade gett uttryck för sin uppfattning. Stryk är det enda som hjälper, tycks han mena. För det fick han applåder.
Om man går tillbaka en tid i historien så kan noteras att mannen som gett den tolvårige pojken två örfilar omedelbart efter polisanmälan blev erbjuden förlikning, om jag minns rätt.
"Gubbjäveln" och "Snorungen" skulle träffas tillsammans med opartisk medlare, lyssna på varandra, se varandra och kanske förstå varandra. De skulle be varandra om ursäkt. Sedan skulle de ta varandra i hand och så skulle saken vara färdig.
"Gubbjäveln" gick inte med på det. Han gav "Snorungen" skulden för alltihopa.
Det var synd, men nu är det som det är.
"Gubbjäveln" är dömd för ringa misshandel och alla pensionärer är upprörda och tycker "Snorungen" inte fick mera än han förtjänade.
Allvarligt talat, detta är ingen bra reklam för Folkets Park. Jag tror inte att unga människor gillar attityden. De inser att parken inte är något för dem. De uppfattar den som Folkpensionärernas Park.
Men det är kanske inte för sent att göra något åt situationen.
Man kan använda en dålig händelse och göra något bra av den.
Jag tror på försoning. Men då måste "Gubbjäveln" spela med. Han måste inse att man inte får slå folk!
Jag tycker att ledningen för Folkets park tillsammans med Brottsförebyggande rådet ska inbjuda till ett försoningsmöte. "Gubbjäveln" och "Snorungen" ska träffas, prata ut om saken, kanske skratta åt alltihopa, se framåt och göra parken till en träffpunkt för alla generationer.
Snorungar har vi alla varit.
Jag gillar inte våld. Jag gick i folkskolan på den tiden när skolaga fortfarande var tillåten. Magistern hade som metod att minst en elev om dagen skulle ha stryk.
Hans örfilar var hårda. Jag hatade honom, det gjorde alla i klassen. Jag hatar honom än i denna dag.
Örfilar är ingen bra metod.
Svante Olson

2 kommentarer:

Ingo sa...

Hejsan Olson.
Den här gången har du rätt i det mesta som du skriver. Att tro att de yngre kommer att vårda parken bättre efter detta är nog att hoppas för mycket. Kanske orsaken till att parken vandaliserats under några år går att hitta före örfilen. De kanske har blivit illa bemötta där tidigare?
Hade jag varit yngre så hade nog jag också varit där och testat gränserna hos gubben ...
Att han sedan efter paneldebatten i Arken fortfarande tycker att örfilar är en bra metod gör allt än mer anmärkningsvärt.

//Olson sa...

Hej Ingo!
Jag tror att du pekar på något mycket viktigt, nämligen hur unga bemöts och har bemötts i parken.
En stor del av äldregenerationen tycker att unga människor ska agera helt efter deras villkor. När äldre talar om respekt så är de många gånger inte beredda att själva visa respekt mot yngre människor.
Tack för din kommentar.
Svante Olson