tisdag 26 april 2011

Graffiti är kultur
Ronald Fasth tror inte att klotter på stan upphör om det finns legala platser att måla på (VN 23/4).
Det tror inte jag heller. Men jag tror inte att det blir mer klotter.
Jag har ju motionerat i kommunfullmäktige om att jag vill stödja ungdomskulturen. Graffiti är en del av den.
Jag vill att unga graffitimålare ska få stöd av kommunen för att kunna utveckla sitt konstnärliga intresse.
Och jag har ett konkret förslag. Nämligen att en ungdom, som har en idé om en målning på Viaduktens betongfäste, ska få presentera den för kommunen. Om kommunen tycker om förslaget och ungdomen har kompetens att förverkliga den, då tycker jag att kommunen ska stödja projektet.
Jag tror inte att det leder till ökad skadegörelse.
Ja, Ronald Fasth, jag har jämfört med boxningsklubben. Jag tror inte att klubbens unga medlemmar efter träningen går ut och slår ner folk på stan.
Du hävdar att jag har fel. "Det har hänt många gånger att boxare har gått ut och slagit ner någon på gatan", skriver du.
Ronald Fasth är inte rätt person att påstå det.
Det är ledsamt att så många äldre människor inte kan se vitaliteten, kraften och glädjen i den nya ungdomskulturen typ graffiti, hiphop, breakdance, rap.

Inga kommentarer: