onsdag 6 april 2011

Rätt till heltid I Vänsterpartiet tycker vi att kommunanställda ska ha rätt till heltid. När jag tog upp den frågan vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet hävdade kommunalrådet Hans-Göran Johansson, C, att flertalet inte vill jobba heltid. Dessutom tyckte han att jag skulle vara nöjd eftersom kommunen genom att inte ge alla anställda full arbetstid hade genomfört det som mitt parti hade som mål, nämligen sex timmars arbetsdag. Det är snudd på oförskämdhet. Jag menar att det är stor skillnad på att tvinga vissa anställda att jobba deltid och att införa en generell lagstiftning om sex timmars arbetsdag för alla. Andra kommuner har gjort det som Värnamo kommun inte vågar. Rätt till heltid har införts i Avesta, Bollnäs, Luleå, Munkfors och Söderhamn. Och det är intressant att notera att i Örebro, där man ska göra om valet i några valkretsar, kommer moderaterna att ha rätt till heltid som sin stora valfråga. Varför vågar inte de borgerliga partierna i Värnamo göra som de gör i Örebro? Jag kommer att fortsätta att tjata om den här frågan tills Hans-Göran Johansson ändrar inställning. Precis som jag har gjort med Värnamobadet.

Inga kommentarer: