söndag 17 april 2011

Kan vi bada på Värnamobadet i sommar? Kommer vi att kunna bada på Värnamobadet i sommar? För en tid sedan kunde vi läsa i Värnamo Nyheter att kommunen och landstinget slutligen har kommit överens, Värnamobadet ska vara öppet i sommar. Det var med stor tillfredsställelse jag läste det. Länge har jag stridit för badets överlevnad. I den lokala valrörelsen var det en av mitt partis huvudfrågor. Alltid när jag tog upp saken fick jag undanglidande svar från de borgerliga politikerna. Det ska nog ordna sig bara vi kommer överens med landstinget, brukade det heta. Jag tjatade om saken i både kommunfullmäktige och i landstingsfullmäktige men något avtal blev det aldrig. I valrörelsen varnade jag för att de borgerliga partierna sannolikt avvecklar badet när valet är över. Och det var planen! Efter valet sa kommunstyrelsens ordförande Hans-Göran Johansson att kommunen tyvärr inte lyckats nå en uppgörelse med landstinget och därför skulle badet inte vara öppet i sommar. Vi ska satsa på Forshedabadet istället, sa Hans-Göran Johansson. Det ska bli ett Äventrysbad där. Värnamborna kan ta bussen dit, tyckte han. Det blev ett ramaskri förstås och en kampanj fick den politiska kommunledningen att ändra sig. Det skulle bli ett nytt avtal med landstinget. Hur har det gått? Hur ser avtalet ut? Kan vi bada på Värnamobadet i sommar? Den frågan ska jag ställa till Hans-Göran Johansson vid nästa kommunfullmäktigesammanträde.

Inga kommentarer: