söndag 10 april 2011

Uppmuntra ungdomskultur Jag tycker att ungdomskulturen (typ hiphop, breakdance, graffiti, rap) ska uppmuntras och förstärkas. Jag har försökt ge den en plats i kommunens framtida kulturcentrum, Gummifabriken. Av någon anledning passar den inte in i konceptet. Nu har jag ett annat förslag. Det finns många öppna ytor i kommunen som väntar på, och faktiskt inbjuder till, konstnärlig utsmyckning. Mitt förslag är att kommunen anger en specifik plats, till exempel betongfästet vid slutet av Viadukten i Värnamo centrum (mitt emot Västra skolan). Kommunen inbjuder kommuninvånare att presentera förslag på hur man vill utsmycka ytan, ett motiv av något slag, som utförs med sprayfärg (graffiti), vanlig målarfärg, eller vad man nu tänker sig. Kulturnämnden väljer ut ett förslag och står sedan för materialkostnader. Ge graffiti-intresserade ungdomar en chans att visa upp sig och utveckla sina konstnärliga talanger! Det ska jag föreslå i en motion till kommunfullmäktige.

2 kommentarer:

Ej hiphoppare sa...

Breakdance, graffiti och rap (samt dj-ing) ingår i hiphopkulturen.

Ungdomskultur är mycket mer än hiphop.

//Olson sa...

Visst, och jag är för ungdomskultur. Jag vill se mera uttryck. Jag vill se mera aktiviteter av olika slag.