fredag 27 februari 2009

Fatta att kultur
är nödvändigt
Jag förstår mig inte på alla er uppe i Jönköping som jämrar er över att det ska byggas ett nytt musik- och teaterhus hos er. Det är fullt med insändare i Jönköpings-Posten som vill skrota projektet. Tänk om musik- och teaterhuset hade byggts nere i Värnamo istället. Det var min enda invändning när landstinget tog beslutet om att bygga Smot-huset. Jag tyckte nämligen att Jönköpings kommun borde vara med och betala lite mera, eftersom detta nya fantastiska hus faktiskt kommer att ligga i Jönköping och därför blir till störst glädje för jönköpingsborna.
Nu klagar ni och säger att landstinget istället borde ägna sig uteslutande åt sjukvårdsfrågor i dessa kristider.
Det där är ju bara dumheter. Landstinget har tre huvuduppgifter: sjukvård, kultur och kommunikation.
Vi är tvungna att ta oss an de uppgifterna med största allvar.
Ingen är mindre viktig än den andra.
Vi kan inte leva i ett samhälle utan kultur och kulturinstitutioner. Fatta det!
Jag kan hålla med om en sak. Att det är kristider just nu. Fler och fler människor blir arbetslösa. Är det klokt då om stat, landsting och kommuner lägger ner alla projekt och ser tiden an?
Nej, då blir det tvärstopp. Alla drabbas, alla blir fattigare.
Det är nu landstinget ska göra de investeringarna man har väntat med tidigare. Och det vore fullkomligt sanslöst att i det här läget skjuta på byggstarten av det nya musik- och teaterhuset.
Ni ska vara glada i Jönköping. Ni får ju en fantastisk anläggning. Jag är avundsjuk på er.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: