söndag 22 februari 2009

Läget är inte lugnt
Kommunalrådet Maria Leifland, C, hävdar att hon har full koll när det gäller Värnamo och att hon vet hur vi ska komma ur krisen (VN 21/2). Vi har ju lagrat i ladorna, menar hon.
Jag är inte lika lugn som Maria. Det händer mycket i Sverige nu som kommer att påverka alla underleverantörer som finns i vår kommun.
Finanskrisen är ett resultat av det ojämna maktförhållandet mellan arbete och kapital. Ju mer frihet för kapitalet desto större instabilitet i systemet. Kapitalet har ju i stort sett fått sköta sig självt och har löpt amok. Som man bäddar får man ligga.
De politiska organen måste återfå makten och Riksbanken kan inte fortsätta att vara oberoende. Den ska styras av Riksdagen och vara ett instrument för att förhindra kriser.
Och så måste vi ha statliga banker.
Jag blir ofta beskylld för att inte vara någon ekonom och att jag inte fattar någonting. Men det har jag i alla fall förstått.
Men jag förstår inte hur Maria Leifland kan påstå att läget är lugnt i Värnamo komun. Men hon slutar ju som kommunalråd nu vid månadsskiftet. Det kanske är lättare att säga sådana saker då.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: