torsdag 19 februari 2009

Samordningen
funkar inte
Varje gång media tar upp fall då enskilda personer drabbats av onödig väntan i den särskilda kollektivtrafiken (färdtjänst och sjukresor) försvarar sig Länstrafiken och hävdar att trafiken fungerar utmärkt. Det är bara i undantagsfall som någon drabbas, hävdas det.
Nu senast var det en färdtjänstresenär i Värnamo, som var ledsen. Hon har haft färdtjänst i ett halvår men inte en enda gång har hennes beställning fungerat.
- Extrem otur, menar Jan-Peter Eriksson, trafikchef på Länstrafiken (VN 14/2).
Jag arbetar som personlig assistent och det är knappast min bild av läget.
De brukare jag har kontakt med har berättat otaliga historier då de missat tider av olika slag på grund av att transporten inte har fungerat.
Låt mig nu bara berätta om vad jag själv såg när jag jobbade senast, i fredags, 13 februari. Två män badade i sjukhusets terapibassäng och skulle sedan åka färdtjänst hem till sina bostäder. De ligger i Värnamo centrum, inte långt ifrån varandra. Båda skulle få var sin färdtjänstbuss klockan 15.30. En av bussarna kom i tid.
- Varför tar ni inte båda personerna i samma buss? undrade jag.
- Vet inte, svarade chauffören.
Precis, det är inte chaufförerna som bestämmer. Det är Beställningscentralen som fördelar uppdragen och lägger ut beställningarna. Efter bästa förmåga ska trafiken samordnas.
Det funkar inte.
Självklart skulle de här båda personerna åkt med samma buss. Det hade blivit billigare för Länstrafikbolaget och smidigare för resenärerna.
Nu tvingades en av dem att vänta på nästa buss som var försenad. Istället för att komma 15.30 så anlände den straxt före klockan 16.00. Irriterande.
Nästa gång jag badade med en en brukare i terapibassängen, i tisdags (17/2) saknades en av badarna. Hon kom senare, kraftigt försenad, på grund av att färdtjänstbussen hon åkte med inte hämtade henne i tid.
Har man en badtid kl 9-10 är det förstås förödande om man inte anländer förrän kl 9.40.
- Verksamheten känns stabil nu, hävdar dock trafikchefen Jan-Peter Pettersson.
Hur då stabil?
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: