söndag 8 februari 2009

Obehaglig
övervakning

En person har frågat mig hur det gick till när Motorbåtsklubben i Värnamo fick tillstånd att sätta upp övervakningskameror vid båtplatsen på Osudden. Han gillar det inte och tycker att en polisanmälan borde göras för brott mot lagen om kameraövervakning och eventuellt för uppmuntran till illegal kameraövervakning.
Jag sitter med i fritidsnämnden och kan berätta att majoriteten tyckte att det var en bra idé att tillmötesgå Motorbåtsklubben i denna fråga. Jag hade starka invändningar emot det och tycker att kameraövervakning är obehagligt på en sådan plats.
Men jag fick inte med mig de andra ledamöterna utan blev nedröstad.
Enligt min uppfattning har en del människor en övertro på övervakning av olika slag för att förhindra stölder och skadegörelse. Jag tror att det istället skapar misstänksamhet och ökad rädsla i samhället.
Vi ska gå rakt motsatt väg och öppna samhället istället för att bygga upp staket.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: