tisdag 26 maj 2009

Klämdagen stängde
sjukhusets terapibad
På Värnamo sjukhus finns ett underbart terapibad. Landstinget har lagt ner miljoner kronor på att få det så fint. Det är väldigt populärt. Folk står i kö för att få komma dit. Det är reumatiker, patienter med rörelseproblematik och alla möjliga krämpor som kan behandlas med vattenterapi.
Men för att få en tid krävs remiss. Därför blir det kö.
Jag blir oerhört frustrerad när jag kommer till anläggningen och möts av beskedet att den är stängd.
Jag har lyckats medverka till att badet nu kan utnyttjas på helgerna av patientföreningar. Det är jättebra. Ett terapibad ska användas så mycket som möjligt.
Men hur sjutton kan sjukhusledningen acceptera att badet stängs en vanlig fredag för att personalen ska vara ledig. Vilket var fallet den stora, så kallade klämdagen, den 22 maj.
När jag försökte få tag på verksamhetschefen Jonas Nilsson samma dag så var han förstås ledig. Det var även sjukhuschefen Ann-Christine Johansson. Denna dag var sjukhusledningens kontor anmärkningsvärt tunnt bemannat. Endast vårdutvecklingschefen Eva-Maria Blomqvist, var på plats.
- Jag förstår om de som har badtid på fredagar var ledsna, sa hon.
Hon går själv till terapibadet på tisdagar för att behandla sin dåliga rygg.
- Då vill jag inte att det ska vara stängt.
Så här kan vi inte ha det. Sjukhuset och anläggningarna där är till för patienterna och ska inte vara stängda.
När sjukhuset blev normalt igen, efter klämdagen, fick jag förstås tag på verksamhetschefen Jonas Nilsson.
- Vi tar till oss dina synpunkter, sa han diplomatiskt.
Jag hoppas det, med tanke på alla reumatiker och andra grupper med terapibehov.
Svante Olson, landstingspolitiker
Vänsterpartiet, Värnamo

4 kommentarer:

SN sa...

Den stora kommunala simhallen kanske är förebild, den är ju stängd de stora helgdagarna när folk är lediga och kan bada.

//Olson sa...

Jag gillar din ironiska ton och jag håller med dig. Jag tycker att det är riktigt dåligt att Värnamo simhall är stängd när det är storhelger. Jag är ledamot av fritidsnämnden och har agerat för att simhallen ska vara öppen alla helger. Tyvärr har jag inte lyckats få en majoritet för det tänket i borgerligt styrda Värnamo kommun.
Tack för din kommentar.
Svante Olson

Anonym sa...

Hej jag förstår din reaktion. kommunisterna i Ryssland gillade inte heller att människor skulle vara fria och lediga någon gång.

//Olson sa...

Tack för din kommentar.
Förstår dock inte riktigt hur du menar.
Hade folk aldrig ledigt från jobbet i Sovjetunionen? Det låter konstigt.
Nåja, det är ju inte det det handlar om på Värnamo sjukhus. Landstingsanställda går på avtal och har förstås avtalsenlig ledighet. Men det finns ju inget som säger att sjukhuset ska vara stängt en vanlig fredag bara för att det råkar vara helgdag på torsdagen.
Ha det så bra.
Hälsningar
Svante Olson