onsdag 27 maj 2009

Vem vill bo
på en soptipp?
Jag har sedan några år tillbaka fört en personlig antiskräpkampanj i området där jag själv bor, på Vråen. Varje morgon tar jag en promenad till Vråen centrum, upp till Vattentornet och vidare längs motionsspåret.
Min kampanj går ut på att plocka bort minst ett styck skräp (det blir alltid mycket mera) som jag stöter på under promenaden och placera det i närmaste skräpkorg utmed promenadvägen.
Det handlar om burkar, flaskor, tomma cigarettpacket, tändare, plastpåsar, godisförpackningar.
Jag vill inte bo på en soptipp.
Jag tycker att jag har lyckats ganska bra. Jag känner mig nöjd. Min promenadrunda är rätt skräpfri numera. När jag kommer på andra ställen ser jag att det saknas en skräpplockare.
Men jag vet att det finns andra personer som gör precis som jag. Tänk om vi kunde få alla att plocka upp ett styck skräp om dagen då skulle Värnamo bli skräpfritt. Man kastar inget själv på gatan om man plockar upp efter andra.
Nu har jag sett att i Linköping har kommunen engagerat ungdomar som får jobba var sin månad för en mycket bra lön, 30.000 kronor, och att det då ingår i jobbet att, förutom att plocka skräp på stan, blogga på nätet om skräpproblematiken.
Det har blivit en succé.
Jag tycker att vi ska göra något liknande i Värnamo och göra det till en häftig och rolig grej att hålla stan snygg.
Ett skräpfritt Värnamo!
Så nu ska jag lägga en motion i kommunfullmäktige om att kommunen ska dra igång en kampanj med hjälp av ungdomar för att få en renare stad.
Vem vill bo på en sotipp?
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: