söndag 10 maj 2009

Nu har de fattat
att det är olönsamt
med tomma bostäder
Att döma av uppgifter i Värnamo Nyheter (28/4) tänker Omsorgsnämnden öppna den hittills stängda avdelningen på Linneberg. Jag har tjatat om detta i flera år. Äntligen har Omsorgsnämnden förstått vilket slöseri det är att ha tolv outnyttjade bostäder på Linneberg?
Det blir till glädje för ett stort antal människor i kommunen. Först och främst förstås för de tolv äldre personer som får flytta in på Linneberg. Det blir också till stor lättnad för deras anhöriga. Men det finns även andra personer som får glädje av detta. Nämligen de personer som saknar egen lägenhet och som nu kan flytta in i de bostäder som blir lediga i kommunen när tolv personer flyttar till Linneberg.
Tidigare när jag har hävdat att det är slöseri med resurser att låta tolv bostäder stå tomma har jag möts av total oförståelse av de borgerliga partierna i Värnamo.
De har påstått att de tomma bostäderna har behövts som en reserv. Det har också sagts att Linneberg byggdes för stort för att man så småningom skulle växa i den. Att det var en ren vinst att låta bostäderna stå tomma.
Jag minns att jag frågade Finnvedsbostäders verkställande direktör Börje Göransson, han råkade vara på besök i kommunfullmäktige när Linneberg var på tapeten, om han låter lägenheter stå tomma för att på det sättet förbättra bostadsbolagets ekonomi.
Han skrattade förstås.
Tack, nu har även Omsorgsnämnden insett att det är absurt och oekonomiskt att ha tolv tomma lägenheter.
Svante Olson
Vänsterpartiet

Inga kommentarer: