söndag 10 maj 2009

Stor risk att kommunens
kultursatsningar havererar
Jag börjar bli orolig. Jag befarar att Värnamos stora kultursatsningar kommer att haverera. Vandalorum gav jag upp hoppet om för flera år sedan. Men riktigt illavarslande tyckte jag att det blev när jag hörde Värnamos nya kommunalråd Hans-Göran Johansson, C, vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet.
Värnamo kommun har ju köpt Värnamo Gummis gamla fastigheter på Jönköpingsvägen för 17 miljoner kronor. Där håller kommunen på att bygga upp ett nytt kulturcentrum med bibliotek, högskola, näringslivscentrum, restaurang, kultursal, konstnärsmässa, med mera.
Alltihop beräknas kosta runt 300 miljoner kronor. Experter ska titta på det och se om det är möjligt att genomföra. Bara det kostar 10 miljoner kronor!
Hans-Göran börjar få kalla fötter. Det är ju så grymt mycket pengar det handlar om. Vi kanske inte klarar det hela, antydde han.
När jag säger att Värnamo inte kan klara två jätteprojekt, både Vandalorum vid E4 och ett nytt kulturcentrum mitt i stan, båda projekten kostnadsberäknade till runt 300 miljoner kronor, och att vi borde slå ihop dem, så är det ingen som håller med mig.
Det är två helt olika projekt, heter det. Vandalorum kan inte flytta in i Gummifabriken.
Det som bekymrar mig mest är att Hans-Göran är beredd att gå in med nya pengar i Vandalorum, eftersom Värnamo Nyheters ägare har ställt upp med 20 miljoner kronor.
Han tror att bygget kommer igång nu och han sa att om inte Vandalorum lyckas få ihop alla pengar som krävs så får väl kommunen gå in och skjuta till det sista som behövs. (Det fattas 280 miljoner kronor.)
Med andra ord så ska vi efter att ha satsat över 300 miljoner kronor på kultursatsningen i Värnamo centrum, som han själv börjar tveka om, ska vi gå in med ytterligare kommunala pengar på det privata kulturprojektet i Nöbbele.
Och vid senaste kommunstyrelsesammanträdet beslutades att Värnamo kommun ska formulera ett avtal och skänka bort tomten i Nöbbele där Vandalorum ska ligga.
Hittills har kommunen lagt runt 30 miljoner kronor på Vandalorum.
Vi kan inte hålla på så här. Värnamo kommun är ute på mycket tunn is. Jag är rädd för att båda projekten kommer att haverera på grund av tafatt agerande. Värnamo kommuns skattebetalare kommer att få stå för större delen av kostnaderna. Och det handlar om fruktansvärt mycket pengar. Tillsammans 600 miljoner kronor. Och vem ska stå för driftskostnaderna?
Det är inte klokt.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: