tisdag 15 september 2009

Grattis, Gunnar!
Grattis Gunnar Sibbmark, så här långt ser det ut att gå din väg när det gäller höghastighetsbanor i Sverige. Den statlige utredaren tycker att Europakorridoren ska byggas och att den ska gå via Jönköping, Värnamo, Helsingborg.
Forskare har dock sågat projektet och vi har inte hört Malmös reaktion ännu. Kommer Malmö att acceptera att Helsingborg går före? Malmö har hittills helst sett en utbyggnad av Södra stambanan.
Själv har jag varit skeptisk. Det kostar för mycket pengar. 125 miljarder kronor. Snabbtåg som kör i 250 km/tim på Södra stambanan för en betydligt lägre kostnad räcker för mig.
Hur som helst, ur värnamoperspektiv ser utredningsförslaget bra ut.
Och jag håller med Gunnar Sibbmark om att nu måste Värnamo kommun börja ta det hela på blodigt allvar.
Får vi en station för höghastighetståg på Bredasten ger det enorma möjligheter. Då måste även Kust-till-kust-tågen stanna där. Och förstås tågen som binder ihop Halmstad-Värnamo och Växjö-Värnamo-Jönköping. Och vi måste ha en bussterminal där. En godsterminal för lastbilar är redan på gång.
När utbyggnaden av köpcentrum på Bredasten startar måste även bostadsbyggande bli aktuellt.
När jag tidigare tagit upp det i kommunfullmäktige blev mina argument bortviftade. Ingen vill bo uppe vid E4, påstods det.
Men om stationen för höghastighetståg blir verklighet kommer stationsområdet att bli häftigt. Jönköping har redan börjat skissa hur det ska se ut söder om Munksjön. Det blir bostäder där. Så borde vi tänka i Värnamo också.
Jag kan se framför mig ett superhett område uppe på Bredasten typ Kista i Stockholm med kommunikationer, köpcentrum, restauranger, nöjeslokaler och ett modernt bostadsområde.
Blir höghastighetstågen verklighet, då måste vi satsa grymt på Bredasten!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

2 kommentarer:

SN sa...

Blir höghastighetstågen verklighet, då måste vi satsa grymt på Bredasten!

Svinfarm på Bredasten i influensatider, det kallar jag att satsa grymt!

Hm, denna kommentar saknar knorr ...

//Olson sa...

Grymt, grymt!
Ja du kanske förstår att jag i grunden är skeptisk till höghastighetsbanor. Det kostar för mycket. Vi måste inte ha höghastighetståg som susar fram i 350 km/tim. Det räcker med nuvarande snabbtåg (typ X2000) som man kan få upp i 250 km/tim. Och jag tror inte att Malmö nöjer sig med att få en blindtarm från Helsingborg ner till sig. Så sista ordet är nog inte sagt när det gäller höghastighetstågen.
Tack för kommentaren.
Svante Olson