måndag 28 september 2009

Polisen lät tjuvarna vara
En känd politiker i Värnamo har berättat en underlig historia för mig. Natten mellan lördagen och söndagen den 19-20 september var det oroligt utanför hans hus i utkanten av staden.
Ett gäng killar hade burit iväg familjens trädgårdsmöbler och ställt dem vid en träningsplan alldeles intill. De hade dessutom snott ved från vedboden.
Sedan hade de tänt en brasa och grillade krov och drack öl.
Obehagligt, tyckte hustrun. Hon ringde polisen. Kl 03.13 på söndagsmorgonen mottog polisen samtalet.
En polisbil skickades ut. De utsända poliserna talade med ungdomarna och uppmanade dem att ta det lugnt.
Sedan åkte de där ifrån. Festen kunde fortsätta!
Politikern och hans hustru kände sig snopna. De var inte riktigt så de trodde att polisen skulle agera.
När grillkorven och ölen var slut somnade gänget på möblemanget vid en stor, värmande brasa.
Till slut fick familjen nog. Det gick inte att sova med fulla öldrickande ungdomar och en stor eld alldeles utanför hemmet.
Maken gick ut och och tilltalade gänget. Med viss oro. Man känner sig inte bekväm när man försöker föra ett samtal med fulla ungdomar som dessutom lagt beslag på ens trädgårdsmöbler och stulit ved.
- Är det inte dags att avsluta den här festen? sa politikern.
Till hans förvåning och lättnad lommade ungdomarna därifrån.
Men hur sjutton kunde polisen agera på det här viset? Varför lät de festen fortsätta? Med stulen egendom?
När jag talade med polisbefälet i Värnamo fick jag inte besked. Jag skulle få, lovades det. Än har jag inte fått det. De skäms väl.
Svante Olson

Inga kommentarer: