fredag 25 september 2009

Vi hör ihop
Moderaten DS skriver en massa konstiga saker om mig och Vänsterpartiet i Jönköpings-Posten (24/9) men i sak tycks vi ändå vara överens när det gäller medborgarnas pensionspengar.
"Jag anser inte att pensionssparande ska spekuleras bort i orimliga riskfyllda affärer," skriver han.
Bra!
Jag har hävdat att så är fallet. Därav finanskrisen. Jag vill därför att löntagarna på något sätt får kontroll över sina pengar. Finansspekulanter ska inte få spela hasard med pengarna.
Det finns möjligheter att stävja äventyrliga beteenden, menar DS, och pekar på en strängare konsumentskyddslagstiftning och strikta etiska regelverk på finansområdet.
Så lätt kommer man nog inte åt kapitalismens inneboende råa styrka. Det insåg redan Karl Marx.
Nej, DS, jag tror inte att alla människor kan få det exakt lika bra men jag tycker att målsättningen ska vara den.
Vi hör ihop, vi tillhör samma art. Vi är flockdjur, vi klarar oss inte ensamma. Vi ska hjälpa och stödja varandra. Vi mår bäst om alla mår bra.
Därför ska vi fördela rikedomarna och tillgångarna så långt det är möjligt.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: