måndag 14 september 2009

Vårdskandal
i Värnamo
Nu har vi fått en vårdskandal i Värnamo också. En sommarjobbare pekar på allvarliga brister på ett vårdboende i Värnamo kommun. (VN 14/9). Jag är inte förvånad om enskilda personer kan spåra ur i sitt beteende, det är allvarligare och helt oacceptabelt när det tycks råda en allmän och negativ kultur på en vårdenhet.
Då är det en ledningsfråga. Kommunens omsorgsledning har misslyckats. Det är uppenbart.
En bekant till mig ringde omedelbart efter VNs publicering. Hans hustru bor på ett vårdboende i kommunen.
- Precis så här är det, sa han. Jag har inte själv vågat öppna käften och klaga på förhållandena. Jag har varit rädd för att min hustru skulle få ännu sämre omhändertagande då. Personalen håller ihop. Det är som ett getingbo.
Det är bedrövligt att människor upplever äldreomsorgen på det här sättet. Detta måste leda till förändringar. Omsorgsledningen i Värnamo ska skaka på sig och vakna till liv.
Men det här löser vi inte med privatiseringar. Tro inte det.
Jag vill se proffsiga och alerta ledningar som ständigt ifrågasätter rutiner och arbetsmetoder.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: