måndag 14 september 2009

Hasardspel
på hög nivå
En moderat i Jönköping gillar inte min argumentation när det gäller vårt samhälleliga pensionssparande.
På grund av finanskrisen har ju pensionsfonderna sjunkit kraftigt i värde och jag är kritisk mot att pensionspengarna sköts av traditionella finanskapitalister. De tar risker med våra pengar. Majoriteten i fondstyrelserna består av kapitalister och de folkvalda representanterna är i underläge. Det vill jag ändra på. Jag vet inte hur, men på något sätt borde löntagarnas tillgångar säkras genom en trygg form med fast avkastning och att pengarna kan lånas ut till samhällsnyttiga investeringar. Då måste löntagarna ha kontroll över fonderna, menar jag.
Då svarar moderaten i Jönköping: "Vem vill ha tillbaka löntagarfonder?" (JP 11/9). Och han konstaterar: "En återgång till forna tider ger inte lösningen på dagens ekonomiska problem."
Men det där var väl inte riktigt sant. Löntagarfonder prövades aldrig. Tyvärr. När de var på tapeten mobiliserade samhällets högerkrafter enorma resurser för att stoppa planerna. De lyckades.
Jag tror inte att marknadskrafterna är bra på att lösa de här frågorna. Det visar väl situationen i dag.
Jag vill inte överlåta mina pensionspengar till risktagande finanskapitalister.
De jobbar som vilken hasardspelare som helst. Det vet alla som ställer sig vid ett roulettbord att har man mycket pengar med sig när man går in så går det rätt lätt att vinna hyfsade summor. Men förr eller senare drabbas man av förluster. De vinner man tillbaka om man höjer insatserna. Det brukar gå bra. Men inte i längden. Förr eller senare kommer den svarta dagen. Du höjer insatserna och plötsligt är alla pengar borta.
Det är finanskrisen i ett nötskal.
Är det så moderaten i Jönköping vill att Sverige ska sköta sina affärer?
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: