fredag 4 september 2009

Kommunen kan visst
använda överskotten!
Värnamo kommun drar åt svångremmen. På flera håll dras tjänster in. De svagaste grupperna drabbas. Till och med daglig verksamhet för personer med funktionshinder drabbas. Vi är tvungna hävdas det från kommunledningen och pekar på kravet att kommunen inte får gå med underskott. Ledningen menar att kommunen inte får använda pengar som sparats under de goda åren för att täcka underskott när det går dåligt. Lagen förbjuder det har det påståtts gång efter gång.
Jag har i debatter i kommunfullmäktige otaliga gånger sagt att det är fel. Det är en fråga om hur man tolkar lagen. Men i Värnamo har kommunledningen inte velat lyssna på mig. Du har fel har jag varje gång fått höra från Hans-Göran Johansson, Gottlieb Granberg och de andra på den borgerliga sidan.
Och så har de gått in stenhårt för att dra ner på anslagen till verksamheterna. Trots att kommunen har välfyllda reserver.
Om nu inte Hans-Göran Johansson vill lyssna på mig så kan han väl låta sig påverkas av ledningen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL). Enligt SKL finns det enligt lagen möjligheter att underbudgetera enskilda år om kommunen har en för övrigt god ekonomi. (Det har Värnamo).
Kraven på ekonomin är inte så hårda som många kommuner hittills har uppfattat dem.
"Den som byggt upp tillräckligt goda överskott, den som realt stärkt sin ekonomi under ett antal år kan rimligen få använda en del av överskotten under sämre konjunktur, anser SKL" (Dagens samhälle nr 26 2009).
När jag har sagt precis samma sak i Värnamo kommunfullmäktige så har den borgerliga kommunledningen viftat bort mina argument:
- Du förstår dig inte på ekonomi, har den sagt.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: