fredag 18 juni 2010

Barnomsorg behövs
även kvällar och nätter
En viktig fråga för mitt parti är behovet av barnomsorg på obekväm arbetstid. Vid senaste kommunfullmäktigesammanträdet tog jag upp den frågan när vi behandlade budgeten. Jag ser nämligen inte röken av några planer på att få igång den servicen.
Det finns många familjeförsörjare som tvingats tacka nej till jobb därför att de inte kunnat lösa barntillsynen på kvällar och nätter.
I Värnamo kommun finns daghem som är förberedda för att kunna ta emot barn på ob-tid, men av någon anledning har kommunen sedan inte tagit det steget.
Den borgerliga majoriteten har vid olika tillfällen påstått att det inte finns någon efterfrågan. Det är struntprat. Jag skulle kunna presentera listor med namn på föräldrar som vill ha barnomsorg på ob-tid.
I mina öron lät det mycket underligt när Barn- och utbildningsnämndens ordförande Stefan Widerberg, C, sa att behovet ska undersökas.
Tidigare har vi ju fått höra att undersökningar har gjorts och att man kommit fram till att barnomsorg på ob-tid inte efterfrågas.
Det blir väl samma resultat nästa gång. Frågar man inte dem det angår så får man förstås svar därefter.
Svante Olson
Vänsterpartiet

Inga kommentarer: