tisdag 8 juni 2010

Värdesäkra
skattepengarna
Moderate landstingspolitikern Martin Hytting är arg på mig. Han gillar inte att jag ironiserar över landstingets finanspolicy. Landstinget har en betydande aktieportfölj och när värdet på den föll mycket kraftigt när finanskrisen var som värst så köpte landstinget på sig ännu mera värdepapper. Det var en lyckad spekulation och när kurserna vände uppåt igen blev det en rejäl vinst. Grattis.
Jag har kallat det för en borgerlig finanspolitik. Jag tycker inte att vi ska handskas så med skattebetalarnas pengar.
Martin Hytting kallar min kritik för populistisk (JP 7/6). Han påstår att jag aldrig har redovisat några alternativ. Det har jag visst gjort. Jag tycker att landstinget ska sälja av alla börspapper när kurserna står på en acceptabelt hög nivå och värdesäkra pengarna hos statliga Riksgälden.
Svante Olson, landstingsledamot
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: