onsdag 2 juni 2010

Du ska ha roligt
när du skriver!
Jag var inbjuden till en mycket trevlig studiecirkel i ABFs regi häromdagen. Det handlade om hur man skriver insändare. Luis Gonzalez är cirkelledare.
Jag anses vara en auktoritet på området. Jag är smickrad och konstaterade vid cirkelmötet att jag nog är världsmästare på insändare, i alla fall i Värnamo.
Mitt råd till folk som vill komma igång med skrivande är följande:
Tänk igenom vad det är du vill säga. Du måste ha ett budskap.
Skriv kort. Krångla inte till det. Använd inga konstiga ord.
Överraska. Försök hitta en poäng. Var rolig, om det går.
Såra inte folk, var inte oförskämd.
Inledningen är viktigast. Det är då du fångar läsaren
Ha roligt när du skriver. Njut!
Slutligen, underteckna med namn. Det är meningslöst med anonyma insändare. Du slipper visserligen kränkande kommentarer men du får heller inga glada tillrop från dem som gillar det du har skrivit.
Svante Olson

Inga kommentarer: