onsdag 2 april 2014


Andra kulturer och religioner inget för SD
Jag minns att jag för några år sedan vid ett kommunfullmäktigesammanträde konstaterade att Sverigedemokraterna lider av islamofobi. Jag blev omedelbart motsagd av Johan Nissinen. Han förnekade det. ”Jag har inget emot muslimer”, sa han.
Johan är en sympatisk person och jag tror honom. Men han är inte ensam i partiet. Under ytan är strömmarna grumliga. Och ibland blir underströmmarna fullt synliga. Som när Jan Nilsson, SD, skriver att man kan inte kombinera mäns och kvinnors jämställdhet med kulturer som hävdar att män och kvinnor har olika värde (VN ¼). ”Mångkulturen skapar främlingsfientlighet, rasism samt etniska och religiösa motsättningar”, skriver han.
Jag är inte själv troende men jag vet att judar, kristna och muslimer har samma grundvärderingar och de tror på samme Gud.
Det är därför jag tycker att kommunfullmäktiges ordförande, prästen Christer Fjordevik, KD, som envisas med att varje år inleda fullmäktigeåret med en kristen andaktsstund, någon gång borde låta företrädare för andra religioner leda andakten.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: