tisdag 15 april 2014


Mullret från E4
är bara trevligt
Läste med intresse VNs reportage om motionsspåren i Värnamo kommun. Trevligt. Jag reagerade bara mot att mullret från E4 som hörs när man motionerar  i motionsspåret på Vråen, vid Vattentornet, uppfattas som störande.
Det tycker inte jag. Tvärtom. Jag promenerar där varje morgon och upplever bruset från E4 som en stimulerande del av livet. Det överröstar inte fågelsången och fåglarna störs inte heller. E4 är den stora pulsådern genom Sverige. Den är ett tecken på liv och dynamik.
I Värnamo lever vi alldeles intill den. Det ska vi vara glada för. Här rör det sig ständigt. Vi lever inte i någon avkrok.
Men. Det är bra så länge bilarna håller sig där. Vi ska helst inte ha in dem i stan.
Därför är jag häftig motståndare till de krafter som nu vill höja hastigheten inne i samhället. Jag vill istället se en sänkning av farterna. Jag tycker att högsta hastigheten på genomfartslederna (Jönköpingsvägen, Lagastigen, Malmövägen, Götavägen, etc) även i fortsättningen ska vara 50 km. På övriga gator i stan borde den sänkas till 30.
Det räddar liv, minskar skadorna och gör tillvaron mycket trevligare för fotgängare och cyklister. Det är dem vi ska tänka på när vi planerar centrummiljön.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: