måndag 14 april 2014


Värnamo är helt okej
Varken bättre eller sämre
Värnamo Nyheter fortsätter kampanjen att utmåla Värnamo som Sveriges sämsta stad. Fy på er. Värnamo är helt okej, varken bättre eller sämre än någon annan.
Tillväxtstrategen Carl Helgesson, som blivit kritiserad för att han bär slips och kostym, inledde smutskastningen. Värnamo är Sveriges mest intoleranta och fördomsfulla stad, menade han.
Och nu har tidningen följt upp den inledande artikeln med att intervjua Reichardt Jürgensen, en invandrad dansk (12/4). Han har inte en enda vän i Värnamo, säger han. Han känner sig utanför. Han tror att det beror på hans danska brytning.
Vilket struntprat. Han har ju massvis med vänner.
Jag träffar Reichardt nästan dagligen. Han brukar äta på Rörstorpsgården. Jag tränar där. Vanligtvis stannar vi upp och växlar några ord i all vänskaplighet.
Denne Reichardt berättar i VN att han i flera år har varit aktiv i Frisksportarna, han har spelat bowling och han är kung på dansgolvet. Han hade tidigare en trofast vän, men denne har tyvärr gått bort. Nu känner han sig ensam.
Reichardts problem är att han inte har någon familj och inga barn. Och nu skyller han på Värnamo att han är ensam.
Jag är också ensam. Jag bor i en tvåa på Vråen. Jag trivs. Skillnaden är att jag har en familj. Den har flyttat ifrån mig och bor i Stockholm. Men jag träffar mina döttrar, deras mor, och mina barnbarn ibland.
Mitt liv i Värnamo är rikt. Mitt engagemang i politiken har gett mig många vänner. Jag älskar att gå till kommunfullmäktige och drabba samman med Hans-Göran Johansson och de andra. Jag går till Värnamo bridgeklubb också. Och min partner är danska. Vi har så kul. När jag säger: det blir en strid på kniven, svarar hon: det blir en kamp på gaffeln.
Danskan är inget problem, Reichardt!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: