tisdag 23 november 2010

Gamla människor
får inte bo ihop!
Kommunalrådet Hans-Göran Johansson, C, påstår att Värnamo kommun låter gamla människor som bott ihop under livet också får göra det när en av dem behöver komma in på ett vårdboende. Då får även den andra parten följa med om han eller hon vill det.
Det påstod han när min motion om att gamla människor skulle få den rätten behandlades i kommunfullmäktige.
Det behövs inte skrivas in i något regelverk, hävdade Hans-Göran Johansson. För den rätten har gamla människor redan.
Att vi kunnat läsa om upprörande historier på andra håll har inte med Värnamo att göra, påstod han.
Här får gamla människor bo tillsammans på vårdboende, om de vill det.
Häromdagen ringde Olav Brönnum i Forsheda upp mig.
"Nu ska du lyssna på Olav", sa han till mig. "Det där de säger att vi gamla får bo ihop är ju inte sant. Jag har hållit på länge och försökt bo tillsammans med min hustru Margit på Solängen. Men jag får inte."
Han suckar.
"Jag har talat med hela systemet, varenda människa i förvaltningen. Det hjälper inte. Jag får inte bo tillsammans med min fru."
Olav är snart 80 år. Han har hjärtsvikt, diabetes, giftstruma. Han anses dock inte uppfylla kraven får att biståndshandlägggaren ska fatta beslut om vårdboende.
Det är nobben.
Olav har även bönat och bett om att hans hustru ska få flytta från Solängen till Forsgården. Då blir det lite närmre för honom att gå från hans bostad på Skogsstigen.
"Jag skulle kunna besöka henne oftare då", menar han.
Inte heller det har gått.
"Varför behandlar kommunen oss så här?" undrar han.
Vad säger du, Hans-Göran Johansson? Varför får inte Olav bo tillsammans med sin fru?
Svante Olson, kommunfullmäktigeledamot
Värnamo

Inga kommentarer: