torsdag 18 november 2010

Integration
bara för pojkar?
Jag gillar Bosniska föreningen i Värnamo, jag gillar Bosniska kvinnoföreningen, jag gillar fotbollsklubben Liljan och jag har inget emot om en moské byggs i centrala Värnamo.
Jag vill bara ha det sagt innan jag kommer in på det ämne som jag befarar kommer att ge mig ilskna blickar från muslimer i Värnamo.
Fotbollsklubben Liljan har nämligen ansökt om 153000 kronor för ett integrationsprojekt. Det är det som är mitt problem.
Jag tycker att FK Liljan gör en mycket bra insats. Laget är hyllat av den bosniska minoriteten i Värnamo. Laget stärker hela gruppen.
I klubbens ansökan om integrationsbidrag heter det att "ansökan är baserad på att hjälpa medlemmar och spelare in i vardagslivet".
Bosnierna är oroade av att en del av deras ungdomar är vilsna och hotas att dras in i drogmissbruk och kriminalitet.
Många av medlemmarna har haft en jobbig bakgrund men är i dagsläget på väg att ordna upp sina liv genom föreningen.
För att kunna fortsätta det arbetet vill klubben anställa en stödperson.
"Föreningen har inte möjlighet att genomföra projektet utan ekonomiskt stöd", heter det i ansökan.
När fritidsnämnden nyligen fick träffa representanter för klubben fick vi veta att klubbstyrelsen består av sju män och att samtliga lag består av pojkar. Inga personer av kvinnligt kön finns med i bilden.
"Det är vår kultur", blev svaret när jag frågade varför.
Detta är mitt problem. Hur ska jag kunna stödja ett integrationsprojekt som utesluter kvinnor?
Jag vill stödja Liljans integrationsprojekt, men om projektet ska vara trovärdigt måste ett krav vara att klubbledningen även representeras av kvinnor och att klubben även organiserar upp damlag.
En målsättning borde även vara att ungdomar med svensk bakgrund är med i klubben.
Det är ju integration det handlar om enligt ansökan.
Svante Olson, avgående fritidsnämndsledamot

Inga kommentarer: