måndag 22 november 2010

Jag är skeptisk
till hela projektet
Värnamo kommun ska låna ut 160 miljoner kronor till Värnamo kommunala industrifastigheter AB. Det är med tanke på ombyggnaden av gamla Värnamo gummifabrik.
Industrifastigheter AB är inte bildat ännu och jag förstår inte riktigt vitsen med det hela. På torsdag ska beslut i frågan fattas av kommunfullmäktige och jag tycker att underlaget för beslut är väldigt magert.
Mitt parti är motståndare till att bilda ett kommunalt industrifastighetsbolag. Vi tycker inte att energibolagets och bostadsbolagets resultat ska blandas ihop med Gummifabrikens.
160 miljoner kronor är mycket pengar. Eftersom jag dessutom är skeptisk till hela ombyggnadsprojektet ställer jag mig förstås en rad frågor.
Det handlar bland annat om miljösaneringen.
Men lika viktig är förstås frågan hur Gummifabriken ska fungera som kulturcentrum i framtiden.
Förutom bibliotek ska där finnas teatersalong, konferensutrymmen, filmstad, restaurang, café, utställningsavdelning, eftergymnasial utbildning, näringslivcentrum.
Men där ska inte finnas utrymme för ungdomskultur typ rap, hiphop, graffiti, v.art. Där får inte finnas något ungdomens hus.
Gummifabriken ska vara reserverad för den etablerade kulturen men den får inte konkurrera med Vandalorum.
Därför gillar jag inte projektet. Helst hade jag sett att hela gamla Värnamo gummifabrik hade jämnats med marken.
I lördags var jag på Arken och lyssnade på Jönköpings sinfonietta. En fantastisk konsert på toppnivå. Men trots att de flesta som var där hade fått gratisbiljetter så var konsertsalen inte ens halvfylld.
Hur ska Gummifabriken kunna dra till sig en större publik? Kommunen investerar 300 miljoner kronor på gungigt projekt.
Så vad ska jag göra när frågan om lånet på 160 miljoner ska fattas av kommunfullmäktige? Först ska jag begära att ärendet blir återremitterat för ett bättre beslutsunderlag.
När det förslaget har blivit bortröstat av majoriteten ska jag yrka avslag på förslaget att bevilja lånet. Eller vad tycker ni?
Svante Olson, kommunfullmäktigeledamot

Inga kommentarer: