torsdag 25 november 2010

Jag ska cykla
till fullmäktige
Ikväll är det kommunfullmäktige och jag tänker cykla till mötet. Vi är några stycken som alltid gör det, men vi är inte många.
Vi som cyklar, oavsett partifärg, stöder alltid förslag om nya cykelleder.
Hälften av alla bilresor i Sverige är under fem kilometer. Ett lagom avstånd för att istället ta cykeln. Tänk om alla som kunde gjorde det!
Vilka vinster det skulle leda till både miljömässigt och ur ett folkhälsoperspektiv.
Det finns många som tror att jag inte har bil eftersom jag alltid cyklar när jag tar mig fram i stan. Jag har bil men har insett att det är mycket bekvämare att cykla.
Sådana här dagar, när snön faller, är det besvärligt. Men är det lättare att ta bilen? Det tycker inte jag. I alla fall inte när det är plogat.
Och då närmar vi oss kärnan i det här inlägget.
För vem prioriteras i trafiken? Är det cyklisterna och fotgängarna? Nej, de får vänta. Trottoarer och cykelleder kommer i andra hand. Först måste bilisterna fram.
Jaha, hur skulle det se ut annars, säger en förståndig person till mig.
Trafiken skulle stanna upp. Hela stan skulle korka igen. Allt skulle stanna upp. Även plogningen av gång- och cykelbanor.
Det ligger något i det.
Så vad ska vi göra? Ska vi stänga av hela centrum för biltrafik och bara tillåta fotgängare, cyklister och kollektivtrafik?
Det kanske är den rätta vägen.
Svante Olson

Inga kommentarer: