tisdag 25 november 2008

Det finns ett hot
i intraprenader
Jag kan se fördelar med så kallade intraprenader men det finns ett hot inbyggt i systemet.
Kommunstyrelsens ordförande i Värnamo, Maria Leifland, c, talar varmt om den nya modellen i senaste numret av kommunens personaltidning Allehanda.
"Intraprenad innebär i korthet att personalen på en avgränsad kommunal enhet erbjuds att driva sin verksamhet som om den vore ett företag," skriver hon.
Verksamheten är dock fortfarande kommunalt ägd och personalen är anställd av kommunen.
"Intraprenad är självstyre i kommunal regi", menar Maria Leifland.
Men sedan kommer vi till det som jag upplever som ett hot. Intraprenader och andra alternativa driftsformer kommer att bli allt vanligare.
"Kommunens verksamheter kommer i framtiden att bli konkurrensutsatt i olika omfattning", skriver Maria Leifland.
Precis. Det har varit ett mål för de borgerliga partierna i Värnamo kommun att låta privata entreprenörer i så hög utsträckning som möjligt få komma in och ta för sig av de kommunala verksamheterna. Det har varit en uttalad ideologisk målsättning.
De borgerliga ser helst att kommunen har så få anställda som möjligt och att kommunala verksamheter sköts av anställda i privata bolag.
Jag befarar alltså att kommunala intraprenader är ett första steg mot privatisering. När en intraprenad varit igång några år är det lätt att göra en upphandling av verksamheten och låta den som lägger lägsta budet få uppdraget.
Man kan ana samma tanke bakom den förändring som genomförts inom kommunens omsorgsverksamhet. Där jobbar nu hemtjänst och grupper med personlig assistans i egna självstyrande enheter. De har egen ekonomi och eget organisatoriskt ansvar.
När allt det där fungerar smidigt är det, menar jag, lätt för kommunen att konkurrensutsätta verksamheten. Lägsta anbudet får göra jobbet.
Det är en utveckling som jag inte gillar och som jag kommer att göra mitt bästa för att motarbeta.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: