måndag 17 november 2008

Vandalorum är naket
"Det största som hänt Värnamo sedan Lagan började rinna genom Värnamo", är Ago Kubars beskrivning av projektet Vandalorum (17/11). Han uppmanar mig att lyfta blicken och se att det finns något stort därute (i Nöbbele).
Jag har varit därute, Ago, och tittat på tomten vid E4 där Vandalorum är tänkt att ligga. Där är helt tomt. Inte minsta lilla stuga. (Nu är ju projektet nedbantat till bara tre små stugor istället för de tio som ursprungligen var tänkt.) Stiftelsen har inte en krona att investera i projektet.
Jag vill hävda att Vandalorum är en modern variant av HC Anderssons saga om Kejsarens nya kläder. Jag spelar rollen som den lille pojken som utropar att kejsaren är ju naken! Vandalorum har inget på sig!
För att hjälpa stiftelsen ur den prekära situationen har jag föreslagit att den ska tänka om. Nu finns det en realistisk möjlighet att göra något av idén bakom Vandalorum. Nämligen att Vandalorum flyttar in Värnamo Gummis gamla fabrikslokaler. Kommunen har köpt in alltihopa och det ska bli ett konstcentrum med bibliotek, näringslivcentrum, högskoleutbildning, kafé och mycket annat. Oerhörda utrymmen står till förfogande.
Där finns en chans för Vandalorum att utvecklas. Ta den!
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: