söndag 16 november 2008

Hon är drabbad
av hänsynslös politik
- Jag tycker väldigt illa om vår nuvarande regering. Den har försatt mig i ett fruktansvärt läge.
Min granne, 55 år, får tårar i ögonen när hon berättar om sin situation.
- Jag har jobbat i 40 år och har aldrig varit sjukskriven förrän nu i år, berättar hon. Jag är utsliten och har fått en artros i höftleden och kan knappt gå. Då är man inte värd någonting. Jag tycker att jag blir skamligt behandlad av samhället.
Hon sjukskrevs i februari, röntgades och läkaren konstaterade att höftleden var skadad. Hon haltade och led av värken och fick låna en krycka. "Vi får se hur det går", sa läkaren.
Efter tre-fyra månader i detta tillstånd fick hon inte vara sjukskriven längre.
- Jag jobbade inom omsorgen och uppmanades att börja där igen, berättar hon. Men det gick ju inte. Jag kan inte arbeta i det här tillståndet.
Du får väl jobba med något annat, kontorsarbete till exempel, fick hon höra.
- Hur ska jag kunna få ett sånt jobb. Jag har ingen kontorsutbildning.
Sedan i somras är hon inskriven som arbetssökande på arbetsförmedlingen och istället för sjukersättning får hon nu pengar från a-kassan. Men den borgerliga regeringens politik är ju att minska a-kassetiden till ett minimum. Snart får hon inga pengar därifrån.
- Vad händer då? suckar hon.
Nu väntar hon på en höftledsoperation, men när hon ska få den vet hon inte.
- Det verkar inte som om operationsköerna har blivit kortare som den nya regeringen hade lovat.
Operationen har hon fått tjata sig till. Läkaren tyckte att hon skulle avvakta.
- Men jag kan ju inte gå med den här förfärliga värken och samtidigt känna kraven på mig att arbeta. Situationen är orimlig.
Hennes mål, om operationen går bra, är att återgå till sitt gamla jobb i omsorgen. Men som läget är nu ser hon dystert på framtiden.
- Jag känner mig som en fånge i en bur, säger hon. Det finns ingen väg ut. Alla vägar är stängda. Den borgerliga politiken i dag är grym. Jag tror inte att statsminister Fredrik Reinfeldt kan sätta sig in i hur folk har det.
Hon är inte ensam om sitt öde. Många människor är drabbade på samma sätt som hon. Det är ett hån för dem att höra de borgerliga politikernas käcka utrop om den lyckade jobbpolitiken. Den är hänsynslös.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: