söndag 16 november 2008

Tänk om, flytta Vandalorum
till gamla Värnamo Gummi!
Många har fått för sig att jag är motståndare till Vandalorumsprojektet. Det är jag inte, men jag tror inte på det så som det har presenterats under alla dessa år.
Nu har man bantat ner projektet och ska starta i mindre skala. Byggstart är utlovad till nästa år. Trots att det inte finns pengar ens till den nedbantade modellen.
Stiftelsen är tillbaka i samma beteende som i starten. Man lovar att bygget snart ska komma igång och sedan skjuter man på det. Pengarna fattas.
Jag tycker att det är sorgligt att stiftelsen för Vandalorum fortsätter med sitt velande.
Projektet blir inte vad som ursprungligen var tänkt. Ni måste inse det. Det borde även kommunen göra.
Jag har vid flera tillfällen föreslagit att representanter för Värnamo kommun och för stiftelsen Vandalorum sätter sig ner och förhandlar sig fram till hur Vandalorum skulle kunna etableras på gamla Värnamo-Gummi-området.
Kommunen har köpt mark och fastigheter och fabriksområdet ska bli ett kulturcentrum med högskoleutbildning, bibliotek, företagscentrum, konst och design. Oerhörda utrymmen kommer att stå till förfogande.
Visst borde Vadalorum finnas med i detta centrum. Vandalorum och alla de andra verksamheterna skulle berika varandra.
Det man planerar för nu, tre små hus borta vid E4, blir ju patetiskt om det nu trots allt skulle bli verklighet.
Tänk om, satsa på gummifabriken. Mitt i stan. Mitt bland människorna.
Svante Olson
Vänsterpartiet, Värnamo

Inga kommentarer: