söndag 16 november 2008

Jag vill ha en sjukvård som är lika för alla
Nej, Rigo Fredriksson, Anderstorp, jag är inte motståndare till en ökning av antalet vårdcentraler som du påstår (VN 23/10). Men jag vill att vi ska fortsätta att bedriva sjukvården i offentlig regi. Jag befarar att den annars blir sämre, åtminstone för utsatta grupper. Vårdval har vi redan i den offentliga vården. Du får gå till vilken vårdcentral du vill.
Jag pekade på Vårdval Halland som ett exempel på vad som kan hända om privata aktörer får fri etableringsrätt när det gäller primärvårdscentraler. Det är ju det det handlar om. Tidigare hade Halland 40 vårdcentraler, nu 47. En offentlig har stängts. Det finns alltså i dagsläget åtta privata. Snart finns det bara sju. En av de privata har nämligen kastat in handduken. Det är Spenshults sjukhus som har beslutat lägga ner sin primärvårdscentral..
Det är ett känt och välfungerande sjukhus med inriktning på reumatikervård. Där vill man förstås dra in så mycket pengar som möjligt och hoppades genom att öppna en primärvårdsmottagning få in lite extrapengar.
Men det funkar inte eftersom Spenshult är intressant först och främst för dem med reumatikerproblematik. Spenshult drog alltså till sig en mycket vårdkrävande patientgrupp till sin primärvårdsmottagning. Det blev tunga kostnader. Därför slutar de med den.
Det är detta som är problemet med att låta privata aktörer fritt välja var de vill etablera sig. Privata vårdcentraler kommer att ligga där det finns lönsamma patientgrupper. Då vill man ha folk som bor i ordnade områden, med god ekonomi och med lätta hälsoproblem.
Det betyder att de privata aktörerna tar hand om lönsamma patienter och att den offentliga sjukvården tvingas att ta hand om resten: de tungarbetade patientgrupperna och de som bor avlägset.
Sådan sjukvård vill jag inte ha. Vi ska betala sjukvården med offentliga medel och då ska den också vara lika för alla.
Och så en sak till Rigo, jag är inte anställd av landstinget. Och jag är ingen höjdare. Jag är en så kallad fritidspolitiker med ett grundarvode på runt 2.000 kronor i månaden som landstingspolitiker och så får jag 700 kronor för varje sammanträde jag är med på.

Inga kommentarer: