måndag 17 november 2008

Barnomsorg på ob-tid
Varför har inte Värnamo kommunal barnomsorg på obekväm arbetstid?
Det är en fråga som jag ställer till barn- och utbildningsnämndens ordförande Stefan Widerberg, c, vid nästa kommunfullmäktigesammanträde (27/11).
Mitt parti påtalar i olika sammanhang behovet av kommunal barnomsorg på obekväm arbetstid. Det har tidigare sagts från de borgerliga partierna i Värnamo att det inte finns något behov. Det har påståts att undersökningar har gjorts som visar att inga föräldrar eftersöker sådan service. Någon närmare presentation av en sådan undersökning har dock aldrig gjorts.
Jag kan bara återge vad jag hör från personer ute i arbetslivet som säger att många småbarnsföräldrar har stora problem därför att det inte finns någon kommunal barnomsorg på kvällar och nätter.
Nu har även kommuens kulturchef, Monica Lembke, pekat på problemet.
Så min fråga till Stefan Widerberg är varför inte kommunen tar det här problemet på allvar? Varför vill man inte hjälpa alla yrkesarbetande som jobbar på kvällar och nätter och som behöver barnomsorg då?
Svante Olson
Vänsterpartiet

Inga kommentarer: