fredag 23 april 2010

Avgiftsfri
kollektivtrafik
Under våren arrangeras över hela landet tankesmedjor om kollektivtrafiken. Målet är att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel till 2020. Bakom det hela står Svensk kollektivtrafik, Bussbranschens riksförbund, Svenska taxiförbundet, Branschföreningen tågoperatörerna och Sveriges kommuner och landsting. Den 22 april var det dags för vårt län i Jönköping. Jag var där. Och det var på marknadens villkor insåg jag snabbt.
Jag stördes av att samhällsnyttan av en ökad kollektivtrafik inte dominerade diskussionen.
Vi som deltog i konferensen fick bland annat uppgiften att fantisera om hur vi hade lyckats åstadkomma den där fördubblingen fram till 2020.
Jag försökte vid några tillfällen hävda att avgörande var att vi infört avgiftsfri kollektivtrafik. Men branschen kan inte ta till sig det förslaget. Det är orealistiskt i en branschskalle.
Suck.
Vi kör avgiftsfritt på våra bilvägar, det är självklart för alla i dagens läge. Varför är det självklart? Borde vi inte införa vägavgifter?
Det tycker jag förstås inte. Och av samma skäl tycker jag att vi ska ha avgiftsfri kollektivtrafik.
Svante Olson

Inga kommentarer: