måndag 19 april 2010

Jag gillar inte
seniorboende
"Det är brist på boende för äldre", hävdade folkhälsominister Maria Larsson, KD, vid Äldreriksdagen.
Det är många som säger det i dag, även i mitt eget parti. Man vill bygga trygghetsboende, 55+boende, seniorboende och allt vad det är.
Jag gillar inte den här utvecklingen. Jag tycker att människor av olika slag ska kunna bo tillsammans; fattiga och rika, gamla och unga, invandrare och infödda, män och kvinnor.
Det är villafolket som efterfråga seniorboende. När de blir gamla vill de inte bo kvar i villan. Det blir för jobbigt. En bekväm lägenhet lockar dem. Men inte en vanlig hyresrätt hos det kommunala bostadsbolaget. Seniorboende ska det vara.
Men alla de gamla som har bott i hyresrätt i hela sitt liv efterfrågar inte seniorboendet. De klarar sig i sin gamla lägenhet med hemtjänst ända tills det är dags för vårdboende.
Jag tycker att kommunen ska bygga vanliga hyresrätter som passar alla människor, både gamla och unga.
Svante Olson

Inga kommentarer: