tisdag 27 april 2010

Uppringd av VN
Värnamo Nyheters redaktionschef Lars Alkner ringde upp mig när han i min blogg läste att jag inte fick skriva insändare i VN längre. Han tyckte inte det stämde med verkligheten. Och jag medger att han har rätt. Samma dag hade jag en insändare i tidningen, den om att äldre par ska kunna få bo ihop på ett vårdboende även om bara en av dem behöver det.
Men Lars och jag är överens om att jag inte får lika många insändare publicerade längre. Och nu när vi närmar oss valet kommer det att bli hård konkurrens om utrymmet.
Det får jag acceptera.
"Jag överreagerade väl lite grand", sa jag till Lars Alkner. "Man vill ju ha in material så snabbt som möjligt när man tycker att det är hett".
När det har legat på tur ett slag svalnar det.
Jag har under en längre tid försökt förmå VN att skriva om de tomma lägenheterna på Jönköpingsvägen mitt emot Gummifabriken. Jag har bett dem att intervjua mig, jag har skrivit insändare och jag tog även upp det nu när Lars Alkner ringde.
Jag tycker nämligen att det är stor skandal att det står fullt med tomma lägenheter i de två husen som ägs av kommunen.
Det handlar om 50 ettor på 22 kvadratmeter vardera. 40 av dem är tomma. De är reserverade för studerande. Men de har inte råd att bo där. Hyran ligger på 3400 kronor. Sänk hyran och låt även andra ungdomar och bara studerande bo där, tycker jag.
Det hade jag hoppats att VN skulle ta upp innan jag själv tar upp det i kommunfullmäktige på torsdag (29 april).
Svante Olson

Inga kommentarer: