fredag 9 april 2010

Folk bryter
mot reglerna
En kvinna ringde mig häromdagen. Hon var upprörd. Hon bor på Malmen i Värnamo och har barn som leker i området. Och för femtioelfte gången hade hon sett när en ung bilist gasade på för fullt på Birger Jarlsgatan och in på Malmgatan. Det är ju avstängt där för bilar. Endast busstrafik är tillåten.
"Det är med hjärtat i halsgropen som man ser de här unga bilisterna fara fram i hög fart trots förbudet", sa kvinnan.
Hon är rädd för att en olycka ska hända. Och det är förfärligt om det händer; för alla inblandade.
Jag ser dagligen samma sak där jag själv bor. Från mitt köksfönster kan jag se bilister som trotsar förbudet att köra bil på Malmstensgatan förbi Peltor. Gatan är avstängd för genomfart men många bryter mot förbudet.
Det är sorgligt. Kommunen har ju fattat beslut om avstängningarna. Det är lag. Lagar är till för att underlätta för människor att leva tillsammans. Så att vi vet hur vi ska bete oss.
Kvinnan som ringde mig tyckte att polisen borde bli bättre på att hålla efter trafiksyndare. Och det vore väl bra. Men alla har ett ansvar. När vi ser att människor bryter mot reglerna så ska vi reagera på det ena eller andra sättet.
Visa att vi inte gillar det. Det är det enda som hjälper i det långa loppet.
Svante Olson

6 kommentarer:

Victor sa...

"Lagar är till för att underlätta för människor att leva tillsammans. Så att vi vet hur vi ska bete oss."

Det förutsätter att de som gör/skriver lagarna vet hur vi människor bör bete oss, vilket är väldigt motsägelsefullt att de verkligen gör.

Till kvinnans problem hör dock varför barnen leker vid vägen? Vad jag vet finns flera lekplatser att tillgå utan att ha en riskfylld gågata vid sig. Men visst är det fel av bilisten att köra på gågata.

Borde inte enklare stopphinder kunna hjälpa?

//Olson sa...

Det är ju vanliga kommunpolitiker i Värnamo som har bestämt att man inte ska få köra med bil på de aktuella platserna. Jag tycker att det är okej att man försöker undvika genomfartstrafik på vissa gator i stan.
Du skriver att det finns lekplatser och att, om jag förstår dig rätt, barn inte ska finnas vid riskfyllda gågator.
Vad menar du? Meningen med gågator är ju att de inte ska vara riskfyllda.

Victor sa...

"Hon bor på Malmen i Värnamo och har barn som leker i området."

Vad jag ställde mig frågvis till var varför barn skulle leka på/vid gågatan för? Inte att gågatan fick utnyttjas för dess funktionalitet.

//Olson sa...

Hej igen!
Det finns ju små och lite större barn. Alla har inte sin mamma eller pappa med sig ut. Ungar ska kunna röra sig fritt. Finns det en gågata ska ungar förstås kunna hålla till där utan risk för att bli påkörda av bilar.

Victor sa...

Min mening är inte att vara motsträvande. Jag anser som skrivet innan att det självklart är idiotiskt att bryta mot en sådan regel. Vad jag vill är att tona ner allvarlet i det hela.

"När vi ser att människor bryter mot reglerna så ska vi reagera på det ena eller andra sättet.
Visa att vi inte gillar det."

Min uppfattning av det är att du vill springa ut med plakat vid gågatan och slå ner idioten. Men jag håller mig till mitt argument, en blockeringssten mitt på gatan. Och kanske lite fler träd så det inte blir som med vägen bredvid willys och folketspark (vägen in mot gröndalsskolan). Folk har kört runt hindret...

//Olson sa...

Nej, jag tycker inte att man ska slå ner folk som gör dumma saker. På något sätt ska man visa att man inte gillar det man ser. Det räcker med en blick, en kommentar, en gest. I ett normalt samhälle ska folk kunna kommunicera med varandra.