fredag 30 april 2010

Jag känner stark oro
för Gummifabriken
Jag känner stark oro inför projektet Gummifabriken i Värnamo som nu kostnadsberäknas till totalt 285 miljoner kronor. Kommunfullmäktige ska ta ställning till ombyggnaden av de gamla fabrikslokalerna vid ett extra sammanträde den 11 maj.
Nu handlar det om första etappen; lokaler för Campus Värnamo, Värnamo Näringsliv AB, entréer, trapphus och gemensamma ytor.
I den andra etappen handlar det om ett nytt bibliotek, konsertsal, restaurang. Sedan återstår det stora ytor som kommer att utformas och anpassas efter de behov som framtida hyresgäster har, heter det.
Det gör mig bekymrad. Vem som helst är nämligen inte välkommen till kommunens framtida kulturcentrum.
Jag har föreslagit att ungdomskulturen i Värnamo också borde få vara med i Gummifabriken. Det får den inte. Det är kalla handen. Ungdomskulturen i Värnamo passar inte in i konceptet, har det sagts.
Jag har även föreslagit att när fritidsgården Navet stängs så borde ett nytt Ungdomens hus finnas i Gummifabriken. Det är kalla handen för det också. Passar inte in i konceptet.
För vem är kommunens nya kulturcentrum till?
Jag ska inte gå emot projektet, det har ett överväldigande stöd bland kommunfullmäktigeledamöterna, men jag tycker att vi ska akta oss för att utestänga stora grupper. Gummifabriken får inte bli ett kulturcentrum för etablissemanget och för "finkultur".
Svante Olson

Inga kommentarer: